+48 12 357 20 02 pn.-pt. 8:30 - 17:00 Zdalny serwis

Pakiet VAT e-commerce w Comarch ERP Optima

 

1 lipca w Polsce oraz innych krajach Unii Europejskiej wdrożony został pakiet VAT e-commerce, będący konsekwencją nowelizacji ustawy o VAT. Postanowiono, iż w epoce rosnących obrotów handlu elektronicznego przepisy prawa powinny nadążać za specyfiką tej branży. Jakie zmiany czekają firmy zajmujące się sprzedażą online? I z czym wiąże się wdrożenie pakietu VAT e-commerce w Comarch ERP Optima? Odpowiadamy.

 

 

 

Pakiet VAT e-commerce – najważniejsze informacje

Pakiet VAT e-commerce to szereg rozwiązań, których celem jest m.in. ułatwienie rozliczania podatku VAT od towarów i usług sprzedawanych klientom z innych państw Unii Europejskiej.

Pakiet VAT e-commerce obejmuje m.in. takie elementy, jak:

  • procedura VAT One Stop Shop (VAT-OSS),
  • wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO),
  • procedura Import One Stop Shop (IOSS),
  • nowe obowiązki operatorów interfejsów elektronicznych.

Najważniejszym zagadnieniem w tym artykule będzie procedura VAT-OSS.

VAT-OSS

Wraz z prowadzeniem nowych przepisów, firmy, które zajmują się sprzedażą towarów za granicę przez internet, po przekroczeniu kwoty 10 tys. euro rocznie (w Polsce równowartość tej kwoty wynosi 42 tys. złotych), mogą (choć nie muszą) zarejestrować się do VAT-OSS. Ten sam próg istnieje we wszystkich krajach Unii Europejskiej, nie tylko w Polsce.

Firmy te mogą wybrać jedno z dwóch rozwiązań dotyczących rozliczania sprzedaży i odprowadzania podatku:

  • zarejestrować się do elektronicznego systemu OSS (One Stop Shop – Punkt Kompleksowej Obsługi) i rozliczać się za jego pośrednictwem przy pomocy procedury VAT-OSS – jest to rozwiązanie wprowadzone wraz z pakietem e-commerce,
  • zarejestrować się do VAT w kraju sprzedaży i tam składać deklaracje VAT – jest to starsze rozwiązanie, z którego można nadal korzystać.

Na rozliczanie się według procedury VAT-OSS mogą się zdecydować firmy, które:

  • zajmują się sprzedażą wysyłkową,
  • wysyłają produkty klientom do innych państw Unii Europejskiej,
  • sprzedają towary o łącznej wartości wyższej 10 tys. euro netto rocznie,
  • wysyłają towary do klienta indywidualnego (procedura ta obejmuje jedynie transakcje B2C).

Aby móc korzystać z VAT-OSS, trzeba spełnić wszystkie cztery warunki. W elektronicznym systemie OSS istnieje możliwość rozliczenia się jedynie z transakcji zrealizowanych od 1 lipca 2021 r..

WSTO, czyli wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość

Do momentu wdrożenia pakietu VAT e-commerce, w przypadku małych przesyłek transportowanych z krajów spoza unii – jeśli wartość towaru nie przekraczała 20 euro – przedsiębiorcy nie musieli opłacać podatku VAT. W rzeczywistości  często ten przepis był nadużywany i podatek ten nie był odprowadzany również od droższych towarów. Od 1 lipca podatek VAT trzeba opłacać niezależnie od wartości towaru – dotyczy to nie tylko krajów Unii Europejskiej, ale także i krajów trzecich. Jak łatwo się domyślić, większą kwotą będą obciążeni tym samym kupujący – albo w trakcie zakupów, albo przy samej dostawie.

Procedura IOSS

Tak jak przed chwilą powiedzieliśmy, wraz z nowymi przepisami zlikwidowane zostały zwolnienia z VAT dotyczące przesyłek spoza UE do 20 euro. Z drugiej strony, niektórzy będą mogli teraz skorzystać z nowej ulgi – zwolnienia z VAT obejmą przesyłki do 150 euro. Aby móc korzystać z tej opcji, trzeba skorzystać z procedury IOSS (Importowego One Stop Shop) oraz spełnić kilka innych warunków. Procedura IOSS jest możliwa w przypadku sprzedaży towarów importowanych na odległość. Dotyczy to sytuacji, gdy np. polska firma bezpośrednio lub pośrednio przewozi lub wysyła towary o wartości do 150 euro, z państwa trzeciego dla klienta z UE, przy czym musi to być klient indywidualny (a więc transakcja B2C).

Procedura IOSS ułatwia opłacanie podatku VAT oraz wypełnianie deklaracji podatkowe. Aby z niej korzystać, należy zarejestrować się wybranym państwie członkowskim oraz opłacić stawkę VAT, która w nim obowiązuje. Jeżeli jednak wartość przesyłki przekroczy 150 euro, trzeba będzie rozliczyć podatek VAT na normalnych, dotychczas obowiązujących zasadach.

Nowe obowiązki operatorów interfejsów elektronicznych

Pakiet VAT e-commerce związany jest również z nowymi obowiązkami operatorów interfejsów elektronicznych. Do tej pory podatnicy ułatwiający dokonywanie sprzedaży poprzez interfejs elektroniczny (np. właściciele platform handlowych, takich jak Allegro), nie uczestniczyli na potrzeby podatku VAT w łańcuchu sprzedaży – za jego rozliczenie był odpowiedzialny sprzedawca.

Od 1 lipca właściciele platform działających w modelu marketplace traktowani są tak, jakby samodzielnie nabywali oraz sprzedawali towar za pośrednictwem interfejsów elektronicznych (mimo że towar wysyłany jest do nabywcy z pominięciem platformy). W praktyce oznacza to, że są oni obecnie zobowiązani do poboru i zapłaty podatku VAT. Nietrudno przewidzieć, że realizacja tych zobowiązań najpewniej zwiększy koszty wielu firm.

Pakiet VAT e-commerce – plusy i minusy

Pakiet VAT e-commerce ma swoje wady i zalety. Poniżej wymieniamy tylko te najważniejsze.

Zacznijmy od plusów. Pakiet VAT e-commerce upraszcza wiele czynności. Korzystanie z np. procedury VAT-OSS wiąże się ze składaniem deklaracji podatkowej tylko w jednym urzędzie skarbowym (a nie w wielu, w różnych krajach), w języku polskim. Sporym ułatwieniem będzie dla sprzedawców również zwolnienie z VAT przesyłek o wartości do 150 euro.

Z drugiej strony, rezygnacja z pewnych zwolnień podatkowych spowoduje, że azjatycki rynek i platformy typu AliExpress przestaną być aż tak atrakcyjne dla klientów – będą musieli oni po prostu więcej za produkty płacić. Jednocześnie, dzięki temu unijne, w tym polskie firmy mogą stać się bardziej konkurencyjne i nie będą musiały rywalizować z nieuczciwą konkurencją spoza UE, która często doprowadzała do licznych nadużyć. To duża szansa np. dla takich firm, jak Allegro, które mogą zwiększyć dzięki temu swój udział na rynku. Nowe przepisy mogą okazać się w dużej mierze korzystne dla firm. Warto jednak zaznaczyć, że niedopełnienie obowiązków, które są z owymi przepisami związane, może skończyć się bardzo poważnymi konsekwencjami.

Jak zarejestrować się do VAT-OSS?

W każdym państwie członkowskim obowiązuje inny system umożliwiający rejestrację do VAT-OSS. Aby to zrobić w Polsce, należy pobrać formularz VIU-R, stronie Ministerstwa Finansów. W następnej kolejności trzeba go wypełnić. W dokumencie musisz uwzględnić stałe miejsca prowadzenia działalności w innych krajach UE bądź też numery identyfikacyjne VAT nadane przez inne państwa unii. Następnie należy wysłać dokument do urzędu drogą elektroniczną – warto w tym celu wykorzystać kwalifikowany podpis elektroniczny. Jeśli takiego posiadasz, możesz skorzystać z pomocy księgowej. Pamiętaj, że numer identyfikacyjny VAT One-Stop-Shop jest identyczny jak ten, który posiadasz w odniesieniu do dostaw krajowych.

Jak rozliczać podatek VAT w ramach procedury VAT-OSS?

Podatek VAT należy rozliczać poprzez deklarację VIU-D. Tę z kolei musisz dostarczyć do Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście. Dokument powinien trafić do tego organu do końca miesiąca następującego po określonym kwartale. Obecnie nie jest on jeszcze gotowy do pobrania ze strony Ministerstwa Finansów.

Pakiet VAT e-commerce – Comarch ERP Optima

Co się zmieniło wraz z wprowadzeniem pakietu VAT e-commerce w Comarch ERP Optima? Sprawdź.

1)   Konfiguracja stawki VAT dla wszystkich krajów UE

W programie pojawiła się możliwość skonfigurowania stawki VAT dla każdego kraju Unii Europejskiej.

Po reinstalacji programu zauważysz listę wszystkich państw UE, ze wszystkimi stawkami VAT. 

 

2)   Nowy rodzaj transakcji w Formularzu kontrahenta

Dotychczas w przypadku sprzedaży do Unii Europejskiej należało wybrać Rodzaj transakcji, a następnie – Wewnątrzunijny. Obecnie można wybrać jeszcze jeden rodzaj transakcji – Procedurę OSS.

 

3)   Możliwość wprowadzenia jednej domyślnej stawki VAT dla każdego kraju

W formularzu Kategoria możesz wybrać jedną domyślną stawkę VAT dla wybranego państwa UE. Jeżeli na karcie towaru przypiszesz taką stawkę, to będzie się ona domyślnie przenosiła do Twojego dokumentu.

 

4)   Możliwość przypisania stawek VAT w karcie towaru

Na karcie towaru pojawiła się możliwość przypisania stawek VAT. Będzie je można zastosować jedynie w przypadku dokumentów z rodzajem transakcji Procedura OSS. Warto zaznaczyć, że można przypisać stawki VAT również poprzez operacje seryjne.

 

 

5)   Procedura OSS przenosi się z kontrahenta na dokument

Dotyczy to dokumentów: RO, FPF, WZ, FZAL, FA. W programie pojawił się również parametr Rozliczam podatek w OSS. Zaznaczenie go gwarantuje, że dana transakcja zostanie uwzględniona później w deklaracji VIU-D – wówczas też nie znajdzie się ona w dokumencie JPK_V7.

 

6)   Stawka VAT odpowiednia dla kraju odbiorcy przenosi się z karty towaru na dokument

Jeśli na dokumencie ustawiłeś odpowiedni kraj odbiorcy oraz rodzaj transakcji Procedura OSS, możesz wprowadzić tylko taką pozycję towarową, która na karcie towarowej ma przypisaną odpowiednią stawkę VAT dla danego kraju przeznaczenia. W przeciwnym wypadku próba wybrania pozycji towarowej na dokument nie powiedzie się – ze względu na brak przypisanej stawki VAT dla danego towaru i kraju.

 

 

7)   Dodatkowa zakładka OSS w Rejestrze VAT

Po przeniesieniu dokumentu do Rejestru VAT pojawiła się dodatkowa zakladka OSS, dzięki której wiesz, że dokument będzie uwzględniony w deklaracji VIU-D. Jednocześnie oznacza to, że nie znajdzie się on na deklaracji JPK_V7.

Jeśli chodzi o samą deklarację VIU-D, funkcjonuje już ona jako dokument, ale nie jest jeszcze dostosowana do nowych zmian. Kiedy pojawi się oficjalny wzór, wprowadzone zostaną kolejne zmiany w programie Comarch ERP Optima.

 

8)   Inne zmiany

W programie zostały również wprowadzone następujące zmiany:

  • zmiany opisów kodów GTU,
  • procedura oznaczająca MPP, czyli podzieloną płatność, która już nie jest wymagana w JPK_V7.

Zmiany te wdrożone zostaną do wersji Comarch ERP Optima przed 25.08.

Zmiany w Comarch ERP XL

Pojawią się również zmiany w Comarch ERP XL.

1)   Brak procedury MPP

W połowie lipca dla wersji 2020.2.3 i 2021.0.2 zostaną przygotowane zmiany w formie plików .dll lub skryptów.

2)   Opisy do kodów GTU

Opisy do kodów GTU można zmieniać samodzielnie w następującej kolejności: Administator, Listy, Słowniki kategorii.

3)   Pakiet VAT e-commerce

Zmiany wejdą w grudniu 2022 r., czyli w wersji Optima XL 2022. Do tego czasu warto zapoznać się z biuletynem: Biuletyn VAT_OSS w systemie ERP XL – wytyczne. Opisane jest w nim krok po kroku, jakie zmiany wiążą się z wprowadzeniem pakietu VAT e-commerce.

Warto dodać, że również Comarch ERP XL jest przygotowany do wdrożenia nowych zmian. Można w nim wprowadzać dowolną ilość stawek VAT, a jeśli chodzi o deklarację kwartalną VIU-D, trzeba – tak jak już powiedzieliśmy – jeszcze na nią trochę poczekać. Jeżeli zostanie ona przygotowana przez rząd przed wrześniem 2021 r, na stronie Ministerstwa Finansów będzie można ją wypełnić i wysłać. Wystarczy wówczas uzupełnić kilka pól.

 

 

 

 
 
 
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Szablon Shoper Modern™ od GrowCommerce
Sklep internetowy Shoper.pl